Algemeen Mindstyle

Werk slimmer, niet harder |Deel 1

1 maart 2017

10 benodigdheden om effectiever te werken

Een nieuwe start vraagt om goede voornemens! Dus nu je weer een nieuwe start op het werk maakt na die geweldige skivakantie of als je, zoals ik, met een nieuwe periode gaat starten. Nou weet ik ook wel, na een dag werken is het soms net alsof je nooit een vrije dag hebt gehad. Maar om daar te lang over na te denken heeft ook geen zin, we streven naar vooruitgang. Daarom vandaag de benodigdheden om (nog) effectiever te werken en te leven.

Wat heb je nodig?

1. Een droom

Iedereen heeft dromen, maar niet iedereen werkt hier ook naar toe. De één wil graag een wereldreis maken, de ander wil graag aan de top van de carrièreladder staan. Denk deze keer eens na waarover je droomt en wat je wilt realiseren. Lukt het jou om je droom waar te maken met de dingen die je op dit moment doet in het leven? Wanneer je dromen omzet in doelen kun je ze makkelijker realiseren, dat zorgt ervoor dat jij je leven in eigen handen houdt, geen verassingen meer! (dus dat klavertjevier kan dan ook de prullenbak in).

2. Een masterplan

Om je doel te verwezenlijken heb je natuurlijk een geniaal plan nodig. Het geheim om je doel te behalen? Een goede planning! (hoe saai dit antwoord ook mag klinken) Plan ver vooruit, zodat je goed kunt zien waar je naar toe werkt. Om jezelf te motiveren kun je het beste je hoofddoel in kleinere doelen verdelen. Geef je zelf bijvoorbeeld elke week een subdoel. Elke dag kan je dan iets (kleins) doen om je week doel te behalen. Op deze manier heb je een plan omgezet in gerichte taken en voor je het weet is je doel bereikt.

Houd je voornemens en harde afspraken van elkaar gescheiden in je planning. Anders kun je ze straks niet meer uit elkaar houden. Om effectief te blijven, kun je elke week reflecteren of jouw acties je dichter bij je doel gebracht hebben.

3. Lijstjes, lijstjes en meer lijstjes

Je houdt er van of je haat ze: lijstjes. Toch zijn ze echt wel handig. Juist om creatief te blijven. Wanneer je dingen opschrijft hoef je ze niet meer te onthouden. Dat zorgt ervoor dat je weer ruimte in je hoofd houdt voor creatieve spinsels, maar ook voor rust. Je lijstjes kunnen functioneren als een persoonlijke assistent of tweede brein. De vrije ruimte in je hoofd kun je dan gebruiken om heldere, stressvrije beslissingen te nemen.

De volgende lijstjes heb je nodig om effectief te werken (of leven):

  • To-do lijst: Een actielijst met alle taken die je in één keer af kunt handelen
  • Projecten lijst: Bestempel elke taak die je in meerdere keren moet doen tot project, zo kun je de taken het makkelijkste verwerken.
  • Wachtlijst: Soms zijn er taken die je pas kunt uitvoeren als iemand anders iets gedaan heeft. Ook kan het zijn dat je op iemand anders moet wachten. Noteer deze dingen op een aparte lijst.
  • Ideeënlijst :Op deze lijst kun je allerlei dingen opschrijven die in je opkomen of die je overweegt nog eens te gaan doen. Mocht je een keer tijd over hebben, dan kun je ze altijd nog uitvoeren.

De lijstjes kun je verwerken in je dagelijkse planning. Zorg ervoor dat je eerst een taak afhandelt voordat je aan de volgende taak begint. Anders worden je lijstjes alleen maar langer en lijkt het doel alleen maar verder weg. Plus, wat is er nou lekkerder dan alle dingen van het lijstje te kunnen strepen aan het einde van de dag?

Het werkt het beste om je planning/lijstjes samen op één plek te bewaren. Zo heb je een beter overzicht en kun je niks vergeten. Het bewaren kan in een mapje, maar tegenwoordig heb je hier ook handige apps voor.

sabine bloggen

4. Een rustige werkplek

Begin bij de basis. Een ordelijke en secure werkstijl, waarmee je effectief resultaat behaald begint bij de werkplek zelf. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk afleiding hebt. Want hoewel wij denken dat we allemaal goede multitaskers zijn, halen we de beste resultaten wanneer we ons op één ding focussen. Zorg er daarom voor dat je werkplek opgeruimd is en dat mensen je niet telkens kunnen storen. Zo kun jij je goed focussen. Rust is the key to result.

Ook is het slim om je meldingen voor social media en e-mail uit te schakelen, want voor je het weet ben je weer een -ik hoop dat iemand mijn browsergeschiedenis wist als ik dood ga – filmpje aan het kijken terwijl je net zou beginnen met je nieuwe opdracht. Je e-mail kun je lezen en beantwoorden wanneer het jouw het beste uitkomt. Dit hoeft niet elk moment van de dag. Doe dit bijvoorbeeld om 10.30, 15.00 en 17.00 uur.

5. Een wekker

Wanneer je een productievere mindset hebt besef je hoe belangrijk het is om je tijd effectief in te delen. Wat zou je doen als je maar de helft van de tijd had? Zijn er aanpassingen mogelijk in je gewoontes waardoor je meer resultaat kunt behalen in minder tijd.

Een wekker kan je helpen om gerichter te gaan werken. Hier is het idee: deel de taken van je lijstjes (punt 3) zo in dat je ze in 30-40 minuten kunt doen. Wanneer je dit doet kun je een wekker zetten voor 45 minuten. In deze tijd moet je de taak af hebben (je hebt al rekening gehouden met uitloopt tijd, dus dat moet makkelijk lukken zonder stress). Wanneer je de taak klaar heb kun je 10-15 minuten een pauze houden. Zo kun je jezelf weer opladen voor de volgende taak met nieuwe concentratie.

Heb jij al een idee welke punten er nog meer in dit rijtje horen?
Kom volgende week terug voor de overige 5 punten.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply