Algemeen Mindstyle

Werk slimmer, niet harder |Deel 2

8 maart 2017

Vorige week noemde ik een aantal benodigdheden om effectiever te werken.
De eerste vijf ingrediënten waren: een droom, een masterplan, een shit-load aan lijstjes, een rustige werkplek en een wekker. Ik hoop dat je alle ingrediënten inmiddels verzameld hebt, want ik heb er vandaag weer vijf voor je.

6. Hulptroepen

Natuurlijk zijn we onafhankelijk en natuurlijk kunnen we alles zelf. Maar het leven kan soms zoveel makkelijker worden met een beetje hulp. Het voordeel van de wekker tactiek (punt 5) is dat je ook meer inzicht krijgt in hoelang je met iets bezig bent. Wanneer je eenmaal beschikt over dit inzicht, kun je bedenken hoe het nóg effectiever kan.

Misschien besteed je de meeste tijd van je werkdag aan het uitleggen van iets, dat kan vast handiger? Schakel dan bijvoorbeeld iemand in om een mooie infograpic voor je te maken of doe het zelf met behulp van handige websites die je hebt gevonden.
Houd de volgende vraag in je achterhoofd: ‘Wie of welke hulpmiddelen kan ik inschakelen om mijn werk nog effectiever te maken?’

7. Zelfkennis

Ken jezelf! Weet hoe je in elkaar zit. Draai jezelf eens helemaal uit elkaar (figuurlijk) om alles te bekijken:
– Wanneer ben je het scherpst? Ben je een ochtend- of avondmens?
– Hou je van stille of rumoerige ruimtes?
– Welke taken vind je leuk om te doen, welke taken niet? Enzovoorts
Alleen wanneer je jezelf goed kent, kun je het beste uit jezelf halen. Ben jij het energiekst in de ochtend? Zorg er dan voor dat je alle taken waarbij je veel moet nadenken in de ochtend plant en de routinetaken (zoals je e-mail beantwoorden) op de tijden wanneer je een 4-uur-cup-a-soup- momentje hebt.

Neem ook de tijd om naar je emoties te luisteren. Hoe eerder je opmerkt dat je ergens boos of verdrietig van wordt, hoe eerder je de situatie kunt accepteren en/of veranderen. Neem daarom de tijd voor meditatie (zoals de regel zegt: mediteer elke dag en dubbel zolang op een drukke dag) of ga een uurtje doelloos wandelen.

8. Structuur

Ritme en regelmaat betekenen voorspelbaarheid. Voorspelbaarheid klinkt tegenwoordig haast als een scheldwoord, maar kijk ook eens naar de andere kant. Het klinkt misschien tegenstrijdig: door meer structuur in je leven kun je flexibeler zijn. Maar dat is helemaal niet zo, want als je meer structuur in je leven hebt zorgt dat ervoor dat dingen op automatische piloot gaan.

Wanneer dingen op automatische piloot gaan, betekent het dat je er nauwelijks nog over na moet denken en dat spaart energie. De energie die je overhoudt kun je dan gebruiken voor de dingen die écht belangrijk zijn.

Zoals uiteten gaan in dat nieuwe leuke restaurant of gaan shoppen voor een leuke nieuwe outfit.
Juist in je werk is het fijn om structuur aan te brengen, je verkleint dan de kans om dingen te vergeten en daarnaast werk je een stuk sneller.

9. Goed eten

Eten heeft meer invloed op je dan je denkt. Dat je door te veel slechte vetten en suiker dik en lelijk wordt is inmiddels wel bekend. Maar weet je ook hoeveel invloed je eten heeft op je hersenen? Onze hersenen gebruiken 20% van de calorieën die je eet. Het energiegebruik van je hersenen is dus erg hoog.

Je hersenen functioneren het best met de goede vetten uit vis en olijfolie. Dit gecombineerd met verse groenten, fruit, noten en bonen hebben een positief effect op je gezondheid. Een mediterraan dieet is een goede richtlijn voor optimale hersenen.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van gezond eten op de werkvloer, waaruit naar voren komt dat gezond eten de productiviteit van werknemers verhoogt en daarnaast zorgt voor betere prestaties.

10. Rust

Het laatste, maar misschien wel het belangrijkste punt: rust. Het heeft geen zin om als een kip zonder kop een onrealistische planning te volgen. Gun jezelf momenten van rust, zodat je jezelf weer op kunt laden. Ga eens even helemaal niks doen. Ontspanning is het geheim voor een lange adem.

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply