top Brocken Duitsland
Europa,  Reizen

Roadtrip door Duitsland: een fotoverslag

Het is alweer even geleden dat ik een roadtrip door Duitsland maakte samen met Arne. Eind juli/begin augustus reisden wij een weekje rond in een veel te blauwe Minicooper. Ik kondigde de reis ook aan op mijn blog en het leek me leuk om te laten zien hoe het was. Wat ik je alvast kan vertellen: een weekje rondreizen gaat veel te snel voorbij.

Dag 1- Sandebeck

maps osnabruck sandebeck

Op de navigatie hadden we ‘snelwegen vermijden’ aangezet. Dan zie je nog eens wat. Eigenlijk was de lucht nog veel te donker, maar toch vonden we het nodig om het dak open te doen. Want ja, een cabrio heb je niet elke dag mee. Achteraf hebben we erg mazzel gehad met het weer, zo’n 90% van de tijd hebben we het dak open kunnen doen!

minicooper blauw cabrio

Onze eerste bestemming was Sandebeck, een klein heuvelachtig dorpje niet ver van de grens met Nederland. Tijdens de reis maakten we een stop in het sfeervolle Osnabrück.

osnabruck duitsland stadscentrum

In Sandebeck aten we bij het enige restaurant in het dorp, wat tot onze verbazing smakelijk was. Voor een paar tientjes konden we verblijven bij Artur. Hem vonden we via Airbnb. Een prima kamer voor een nachtje, maar omdat we er zo kort waren hebben we hem helaas niet gezien.

germanenhof duitsland sandebeck eten

Dag 2 & 3- Harz gebergte

harzgebergte

Op de tweede dag van onze roadtrip hebben we mijn vriendin bezocht die ging trouwen in het mooie Harz-gebied. Deze lucky girl heeft het getroffen met een mooie zonnige dag en een fantastisch uitzicht bij het geven van het ja-woord.

trouwkostuum harz duitsland

Je zou zeggen dat we brak zouden zijn na zo’n avond, maar de volgende dag klommen we gewoon even een kilometer de lucht in, naar de top van een berg. Een fantastische wandeltocht van 16 kilometer (ja, dat zijn mijn wandelschoenen xD). What a view!!

brocken op de top

view brocken harz germany

Die avond aten we een maaltijd bij Landhaus Meyer (wederom het enige restaurant in de buurt). In Duitsland lijkt het soms alsof je alleen maar aardappelen en worst kunt krijgen, maar gelukkig stond er ook iets op de kaart met rijst. Het was heerlijk! Wij hebben vijf dikke Google-sterren aan deze super vriendelijke mensen gegeven.

Landhaus Meyer Harzgebied Duitsland

Dag 4 & 5- Manebach

roadtrip duitsland

Vanuit het mooie Harz-gebied reden we door naar een ander mooi natuurgebied: Thüringen. Onderweg stopten we willekeurig bij interessante dingen die we onderweg tegenkwamen. We genoten van het uitzicht bij het stuwmeer ‘Sösestausee’, bezochten het idyllische plaatsje ‘Duderstadt’ en deden inspiratie op in de (jawel) Japanse tuin van het leuke plaatsje Bad Langensalza.

stuwmeer Sösestausee

Duderstadt straatsferen

Bad langensalza Japanse tuin

Heel wat uren en stops (zes ofzo, haha) verder kwamen we aan op de plaats van bestemming. Althans bijna dan, het bleek dat onze accommodatie bovenop een berg lag. Daarvoor moesten we eerst mega steile weg (waar je u tegen zegt) oprijden. Met credits aan Arne zijn we aangekomen bij onze kamer in het kleine plaatsje Manebach, dat vlakbij de studentenstad Ilmenau ligt. Daar krijg je natuurlijk wel een fantastisch uitzicht voor terug.

Manebach am waldesrand

In Manebach hebben we heerlijk weer gehad, daardoor konden we lekker naar het buitenzwembad in de buurt. Ook zijn we naar Ilmenau gelopen om daar eens rond te kijken. Ilmenau vond ik een erg leuk plaatsje, maar ik denk dat we alles van het stadje wel gezien hebben in die twee dagen. Ook liepen we naar de vijvers, want ik las op Google dat die de moeite waard waren om te bezoeken. Als we toch in de buurt zijn … De vijvers waren alleen veel langer lopen dan ik verwacht had! Ik was echt niet te genieten, haha arme Arne. Eenmaal daar hebben we een waterfiets gehuurd in het kader van ‘dan zijn we niet voor niets gekomen’. Dat maakte de terugweg een stuk minder zwaar.

Manebach

ilmenau vijvers

Dag 6 & 7- Arnsberg

roadtrip arnsberg winterberg altena duitsland kaart

Arnsberg was onze volgende en tevens laatste bestemming. Arnsberg ligt in het Sauerland gebied, dat vooral bekend staat om het wintersporten. Hoewel het best een leuke plaats is, hebben wij dit de minst leuke omgeving gevonden van onze roadtrip. Waar dat aan ligt? Misschien aan het weer (het regende af en aan), misschien omdat het te veel op Nederland lijkt, misschien omdat er niet veel te beleven viel. Al met al hebben we ons prima vermaakt hoor. We zijn zelfs nog naar Winterberg gereden om op avontuur te gaan. Veel avontuur was er alleen niet, want het begon te regenen. Gelukkig hadden we een heel fijn appartement in Arnsberg, waar we lekker konden koken en film kijken.

Arnsberg Duitsland uitzicht

Op de allerlaatste dag van onze roadtrip zijn we onderweg gestopt bij kasteel Altena. Rondom had je een prachtig uitzicht over de stad, maar het leukste was dat je ook binnen kon kijken! Er waren een hele hoop kamers die je kon bekijken en een leuke collectie met bijzondere items (o.a. servies, wapens, smeedwerk).

Altena castle Germany

Na deze dagen hadden we ook wel weer zin om lekker thuis te zijn. Mijn lieve moeder had in tussentijd op de planten gepast en toen we thuis kwamen stond er een boeket op tafel. Dat is pas vrolijk thuiskomen!

boeket in vaas zonnebloemen

Ben jij weleens door Duitsland gereisd? Wat vond je het leukste en het minste leuk?