gambia nederland
Gambia,  Reizen

Wonen in Gambia – Bezoek uit Nederland

Snel werk ik de heerlijke (nog veel te hete) tomatensoep naar binnen die Esther en Eline hebben gemaakt voor het avondeten. Ik ben ontzettend zenuwachtig aan het doen, ik moet over een paar minuten al weg en het is zolang geleden dat ik Arne gezien heb.

Mamadi zou me helpen om een taxi te regelen, maar hij is nergens te bekennen. Waarom kun je nou nooit afspraken maken met een Gambiaan? Daarnaast: shit, waarom eten we brood met aioli (hoofdbestandsdeel: knoflook) op een dag als deze? Nog half etende loop ik naar de tuin om te vragen of Silva me wil helpen met een taxi, het is al erg donker.. hoe moet ik anders een betrouwbare bestuurder vinden?
Gelukkig legt Lotte net uit dat Mamadi nergens te vinden is omdat hij een taxi aan het regelen is.
Oh, dus toch..

Precies op tijd

Een paar minuten later komt Mamadi me keurig op de afgesproken tijd ophalen in een niet al te nieuwe taxi. Met net schoongepoetste tanden, een keurig ingepakt koffertje en een welkomsbordje (‘Welcome in the Gambia Mr. R’) rijd ik richting het vliegveld.
Arne komt als eerste passagier de aankomsthal in gelopen. Nu kan onze vakantie beginnen!

Overnachten in een Gambiaanse Lodge

We overnachten in een klein huisje in Afrikaanse stijl (rond met rieten dak) in de Mango Logde, Brufut. De kamer is gevuld met een mega groot houten bed, waar een heel Afrikaanse gezin op zou kunnen slapen. Verder zijn er wat kastjes en achter het bed is een muurtje gemaakt waar de douche en wc zitten. Ik plof op het bed om hem te testen en het begint gelijk enorm te kraken, balen. Wanneer ik het water van de douche laat stromen wordt het niet warm, wat een pech.

Week 1   (11-17 april)

De eerste dag van onze vakantie kan Arne bij het zwembad even bijkomen van de ellendig lange reis. Woensdag bezoeken we het plaatsje Bakau. Ik was er zelf nog niet geweest, maar Arne laat me een mooi plekje bij de zee zien die hij zich nog kan herinneren van zes jaar geleden.

mango lodge gambia

Een rondleiding door mijn Gambiaanse leven

strand gambia pocoloco

Donderdag neem ik Arne mee in een lokaal taxibusje naar Brikama om te laten zien waar ik woon. We bezoeken de college en eten mee met de groep. De dag erna rusten we uit op het strand bij Pocoloco (mijn vaste strandtent) en aan het eind van de middag bezoeken we mijn werk. Het was gek om op vrijdagmiddag op het werk te zijn, want iedereen was vrij. Zoveel stilte heb ik nog niet gezien bij GAM-Solar.

Oh, en ik geniet (na zes weken koud douchen) nog van een heerlijke warme douche in de lodge, want blijkbaar kun je een boiler aanzetten om warm water te krijgen ontdekten we na een halve week! (Dit was mijn hoogtepunt van de week, ‘What a feeeeeeling’).

Liefde is.. samen verdwalen in het bos

Zaterdag na het ontbijt verkennen we de buurt rondom de lodge. We lopen in de middaghitte naar het plaatsje Tanji dat even verderop ligt. Daar gaan we op ontdekkingstocht, we kijken bij de vismarkt en raken een beetje verdwaald in het Tanji Bird Reserve (natuurgebied). We komen hier allemaal bijzondere vogels tegen, zoals duiven. Aan het eind van de dag gaan we heerlijk uiteten bij de Thai in de Senegambia strip (het toeristengebied).

Naar de hoofdstad van Gambia

Zondag reizen we met het lokale vervoer naar Banjul de hoofdstad van Gambia. Richting Banjul is een goede snelweg gelegd, maar er rijden niet veel mensen. Wanneer ik Banjul binnen rijd denk ik even dat ik uit Gambia ben gereden.. Ik zie een enorme poort van wel 6 meter hoog en de straten hebben zelfs rotondes! Ik ben met stomheid geslagen, het is wel duidelijk dat er iemand indruk probeert te maken.

Op de markt van Banjul kopen Arne en ik een mooie Afrikaanse stof, die willen we gebruiken om het hoofdbord van het bed (thuis) te bekleden. Daarna lopen we richting het museum, maar helaas is die gesloten op zondag. Een soldaat biedt aan om een rondleiding te geven door Banjul, zodat we niet voor niets zijn gekomen. Daarom, ontdekken we de rest van Banjul met een persoonlijke bodyguard.

soldaat banjul gambia

Week 2 (18-25 april)

Op maandag gaan we nog een keer naar Brikama, om de craftmarket te bezoeken. Hier zijn allemaal kraampjes waar Gambianen houten souvenirtjes verkopen aan retailers en natuurlijk mogen wij hier ook gewoon inkopen doen!

Op dinsdag willen we nog eens naar het strand gaan, maar gezien Arne al verbrandde schouders had hebben we dat maar niet gedaan. Ik moest nog een verslag voor school typen, dus dat deed ik terwijl Arne een boekje las.

Met eigen (huur)auto

De volgende dag gingen we op pad om een huurauto te scoren en die vonden we uiteindelijk voor een mooi prijsje. Het is een 4-wheel drive met zeven zitplekken, goed genoeg om de Gambiaanse zandweg naar de lodge over te kunnen! De volgende morgen haalt Arne de auto op en we zijn zo blij dat we niet meer moeilijk hoeven te doen met taxi’s tot zondagmorgen.
Omdat ik mijn verslag moet mailen rijden we naar de college en gaan we nog even langs Mr. Tamba en ook langs de buurvrouw. Rosa’s ouders en zus zijn toevallig ook in Brikama en daarom rijden we met een volle auto weer terug. We lunchen met Rosa’s familie en nemen nog een duik bij hun in het zwembad (Lemon Creek hotel).

gambia auto huren

Donderdag ochtend plannen we om op tijd weg te gaan met de auto en een tripje te maken langs de kunst richting Gunjur. Eline en Vera vinden het ook leuk om mee te gaan en daarom spreken we toch af om 11 uur. Wanneer we met de auto willen vertrekken krijgt de auto problemen en kunnen we niet weg. Crap!, natuurlijk hebben we een onbetrouwbare Afrikaanse auto gehuurd. Tegen een uurtje of twee vertrekken we alsnog met de auto (die ‘gemaakt’ is).

Toeristische attracties bezoeken in Gambia

We bezoeken het Tanji museum waar ze een paar Mandinka huisjes (stam in Afrika) hebben nagebouwd (erg leuk om te zien!).

madinka-huisje-tanji-museum

Daarna rijden we door naar het verlaten strand van Sanyang, dat vroeger Paradise Beach was. Het is super gek om te zien, er staan hier nog allemaal splinternieuwe gebouwen die voor de helft gesloopt zijn. Het lijkt net op een verlaten spookstad..
De reden waarom er afgebroken gebouwen staan is waarschijnlijk omdat de regering niet wilde dat hier een Paradise Beach Park voor toeristen kwam, want dan kunnen ze zelf niet meer verdienen aan de vakantiehuisjes die even verderop staan. Daarom hebben ze gezegd dat het stuk grond van de regering is en de grond niet gebruikt kan worden voor Paradise Beach, vervolgens zijn alle huizen die op dit stuk land stonden gesloopt. (Ja, heel erg bizar!)

Zaterdag rijden we met de auto naar Lamin voor een boottochtje bij Lamin Lodge. Met een leuke gids varen we door de mangroven en lopen we over het land om de rijstvelden te bekijken. Lamin is een erg mooie plek om te zien in Gambia. Dit is al de derde keer dat ik er ben geweest.

lamin gambia

Na het bezoek aan Lamin lodge rijden we naar Abuko, een bos/natuurgebied dat er vlakbij ligt. We lopen door het bos en bekijken de aapjes, roofvogels en hyena’s (die natuurlijk achter een hek zitten). Het plan was om zaterdagnacht met de groep+ aanhang opstap te gaan in Senegambia. Maar doordat we weer problemen hebben met de auto en veel gezeur er omheen besluiten we om lekker te gaan slapen die nacht.

abuko gambia

De laatste uren voor vertrek

Zondagochtend komt de eigenaar van de huurauto de auto ophalen en discussieert Arne de hele ochtend met de eigenaar over de staat van de auto. De eigenaar probeert de schuld op ons te schuiven, maar zo werkt dat natuurlijk niet (tja, dit is ook Afrika). Om de dag niet te laten verpesten besluiten we lekker te gaan lunchen bij REO’s (restaurant) en maken we een strandwandeling daar in de buurt. Via het strand lopen we het monkeypark Bijolo in en zien we verschillende aapjes in de bomen. Maandag moeten we helaas alweer afscheid nemen van elkaar en zijn de twee weken vakantie alweer voorbij.

Wil je lezen wat je nog meer kunt doen in Gambia? Bekijk dan ook eens mijn blog Een weekendje toerist zijn in Gambia.