Inspiratie Persoonlijk

Fly Lady Routine | Grip op je huishouden in 4 weken

29 juli 2020
fly_lady-routine-sink

Is het bij jou altijd een chaos in huis? Of ben je net zoals ik, te perfectionistisch en besteed je in één keer te veel uren aan je huishouden? Tijd voor verandering! Zet samen met mij 28 kleine stappen om een huishouden te krijgen die niet in je hoofd blijft spoken. Zo kun je ’s avonds gewoon lekker een film aanzetten, zonder schuldgevoel. Gerealiseerd binnen 4 weken en wanneer je het volhoudt, rust voor de rest van je leven.

Ik had weer eens een schoonmaak-triatlon gehouden. Je weet wel, uren lang achter elkaar schoonmaken. Zoveel, dat ik eigenlijk het komende half jaar niet meer wil schoonmaken. Vervolgens laat ik dingen opstapelen tot de volgende triatlon. Op een gegeven moment werd ik zo gek van mezelf dat ik op zoek ging naar andere manieren om het huishouden onder controle te krijgen. Ik stuitte op het Amerikaanse systeem “Fly Lady”. Ik probeerde het uit en het bevalt me zo goed, dat ik het nu ook op mijn blog deel.

Hoe kun je de Fly Lady methode toepassen?

Toen ik voor het eerst keek op de originele website van Fly Lady raakte ik een beetje ontmoedigd. Hoe gestructureerd het systeem ook mag zijn, de website is alles behalve dat. De methode is geweldig, maar door alle informatie zie je soms door de bomen het bos niet meer. Er moest ergens een begin zijn.. en toen vond ik gelukkig het begin.

De Fly Lady begint met het creëren van routines. Kleine dingen die je elke dag doet. Door deze kleine gewoontes toe te voegen aan je leven, gaan handelingen straks als vanzelf. Het voelt dan niet meer alsof je de hele dag het huishouden aan het doen bent. Althans, dat is het idee. En het werkt, dingen stapelen niet op wanneer je het bijhoudt. Precies zoals mijn moeder het doet.

Hoe begin je met het krijgen van een routine?

De Fly Lady gaat uit van 31 babystapjes om nieuwe gewoontes te creëren. Elke dag doe je er één stap bij om een solide routine te krijgen. Ik heb er zelf 28 stappen van gemaakt, omdat er wat dingen tussen stonden als informatie lezen op haar website en sommige iets wat overdreven Amerikaanse dingen. Als je ook de methode wil volgen, kun je de hieronder beschreven stappen hanteren of de originele stappen volgen op de Fly Lady website.

Week 1

Houdt goed in gedachten dat dit een oefening is om meer routine in je huishouden te krijgen. Geef jezelf de ruimte om eraan te wennen. Soms lukt het een dag niet om de routine helemaal af te vinken. Dat geeft niet, pak het gewoon de volgende dag weer op. Sommige stappen zijn erg makkelijk vol te houden, of doe je misschien al, andere weer helemaal niet.

Ik heb zelf ook moeite met sommige stappen, die hebben wat meer tijd nodig. Daarnaast merk ik ook dat bepaalde dingen er inslijten, dat geeft meer ruimte in je hoofd om weer een stap erbij te doen. Eventueel herhaal ik het plan gewoon weer. Heb ik ook gedaan. Babystapjes dus! Voel je ook vrij om de routines aan te passen zodat ze het beste bij jouw leven passen, misschien wil je niet alle stappen volgen, ook helemaal prima!
Doe wat fijn voelt voor jou, alleen dan is het ook vol te houden.

 De dagen kun je uitklappen voor de volledige tekst. 

Dag 1: Glans je gootsteen

De allereerste stap, is een schone gootsteen. De obsessie van de Fly Lady is om haar gootsteen te laten glanzen (Shine your sink!). Het boek van de Fly Lady heet niet voor niets Sink Reflections. De theorie erachter is dat je een kleine, makkelijke taak doet met een heel hoog tevredenheidsgevoel. Het werkt ook nog, want wanneer je eenmaal naar je glanzende gootsteen staat te kijken dan ben je absoluut blij.

Begin dus vandaag nog met het grondig poetsen van je gootsteen! Ik heb dit zelf met bakingsoda en azijn gedaan. Lekker laten trekken, goed schrobben, ook de kraan goed schoonmaken, even spoelen en mooi afdrogen, tadáá! Kleine klus, grootst resultaat.

Nu je gootsteen glimt is het de taak om ervoor te zorgen dat hij elke avond leeg en schoon is. Dit is heel rustgevend wanneer je ’s ochtends in de keuken komt. Het voelt dan echt als een nieuw begin.

Tip: Focus je eerst alleen op de taak van het poetsen van de gootsteen. Heb je nog een bult afwas liggen? Schuif het maar gewoon even aan de kant en maak je gootsteen schoon. Wellicht heb je daarna alsnog zin om het te doen, of pak je dat later op. Maak het jezelf niet te moeilijk. 

Dag 2: Aankleden van top tot teen

De tweede routine stap is om je ’s ochtends eerst aan te kleden voordat je andere dingen gaat doen. Opfrissen of een douche nemen en dan aankleden en make-up opdoen (als je dat draagt). Volgens de Fly Lady methode is dit inclusief het aantrekken van je schoenen. Het idee daarachter is dat je minder geneigd bent om te gaan luieren en productiever bent.

Wij dragen normaal gesproken geen schoenen in huis uit hygiënisch oogpunt, maar ik kan me voorstellen dat dit kan helpen. Doe vooral wat bij je past. De laatste maanden moest ik sowieso schoenen dragen ook in huis, omdat ik niet zonder mijn zolen mag lopen. Dus heb ik hier wel aan kunnen voldoen.

Ik denk dat dit vooral een lastige stap kan zijn voor huismoeders/vaders en thuiswerkers (& dat zijn er een stuk meer sinds de quarantaine tijd). Je bent dan toch sneller geneigd om de hele dag in je trainingspak te lopen. Vanzelfsprekend hoef je er niet als een model bij te lopen. Enkel iets waarmee je voor de dag kan komen is voldoende.

Voor mij was deze stap niet heel moeilijk, omdat ik dit al van huis uit mee heb gekregen. Het kwam niet voor dat wij in onze pyjama naar beneden gingen (mochten).

Dag 3: Verzamelplaatsen opruimen

Er zijn altijd van die plekken in huis waar dingen zich verzamelen (hotspots noemt de Fly Lady deze plekken). Vaak weet je zelf wel waar dit is in je huis. Bij ons verzamelen zich altijd dingen op de eettafel bijvoorbeeld. Andere mensen stapelen weer dingen op bij de trap. Soms zijn er meerdere plekken in huis waar dit gebeurd. Voeg daarom vandaag een nieuwe routine toe aan je huishoudplan: het opruimen van de verzamelplekken in huis. Elke dag zet je een timer voor 2 minuten en dan ruim je deze plek(ken) op. Misschien lukt het niet om alles weg te werken in twee minuten, maar het scheelt zeker een hele hoop.

Dag 4: Huishoudboek starten

Het is fijn en handig om alle informatie over jouw huishouden te verzamelen op één plek: een huishoudboek (De Fly Lady noemt dit haar Control Journal). Ik gebruik zelf een multomap met een aantal tabbladen om alle informatie in te bewaren.Welke informatie daar allemaal instaat, daar kom ik later op terug (babystapjes!).
Kies vandaag een plekje uit voor je huishoudboek. Begin alvast met het opschrijven van de routines en leg het briefje op deze plek. Op dit moment zou het er zo uit kunnen zien:

dagroutine

Wanneer je moeite hebt om de routines te onthouden kun je memo’s plakken op een plek waar je vaak kijkt (de spiegel, je koelkast). 

Dag 5: Afwas routine

De stap van vandaag is om de afwas onder controle te krijgen. Vanaf vandaag voeren we twee keer per dag een moment in om een Kilimanjaro-berg aan afwas in de keuken te voorkomen. Doe ’s avonds na het eten de afwas, of als je een vaatwasser hebt ruim hem in en zet aan. Poets daarna even de gootsteen schoon (stap 1).

Het tweede moment om bij de afwas stil te staan, is in de ochtend. Het moment om de schone afwas opruimen of de vaatwasser uitruimen.
Handig bij een vaatwasser is dat iedereen alle vaat er nu direct in kan doen. Nooit meer gedoe met dat er toch weer vaat op het aanrecht belandt, omdat de vaatwasser aan staat halverwege de dag.

Wij hebben geen vaatwasser en doen de afwas met de hand. Deze stap is voor mij best moeilijk hoor. Soms wil ik ’s avonds liever op de bank ploffen. Al weet ik zelf ook wel dat het veel fijner is om ’s ochtends niet gelijk tegen het eerste huishoudelijke klusje van de dag te lopen, nog voordat ik mijn ontbijt kan maken. Ik houd maar in mijn achterhoofd dat staan na het eten goed voor de spijsvertering is. Als je nog wat extra motivatie nodig hebt dan raad ik het aan om dit artikel over afwassen van Bedrock te lezen.

Dag 6: Opruimkwartiertje

Voeg vandaag een opruimkwartiertje toe aan je dagelijkse routine. Kies elke dag een plek in je huis die een schoonmaakbeurt kan gebruiken. Zet je timer op 15 minuten en gaan! Tijdens een opruimbeurt kijk ik ook altijd of er nog dingen weg kunnen.

Tip: Denk erom dat je dit niet meer dan 15 minuten doet. Anders ben je de hele dag aan het opruimen en schoonmaken en dat wil je juist niet. Wil je de voorraadkast onderhanden nemen? Doe dan bijvoorbeeld een plank, of twee. Haal niet de hele kast leeg, want dan is het kwartiertje om en staat de hal nog vol spullen. Een kwartiertje per dag en morgen is er weer een dag!

Als je heel veel spullen in huis hebt dan raad ik het aan om eerst te beginnen met 15 minuten per dag ontspullen. Met veel dingen in huis is het namelijk niet te doen om je huishouden onder controle te krijgen. Spullen trekken andere spullen aan en zo komt er steeds meer bij.
Durf je niet zo goed dingen weg te doen? Begin dan met gewoon met afval, dat is nooit nodig om te bewaren.

De Fly Lady heeft een leuke manier om te ontspullen: de 27 Fling-Boogie.
Je pakt een vuilniszak en probeert zo snel mogelijk 27 dingen te vinden die direct weggegooid kunnen worden. Niet weer in de zak kijken, gewoon dichtdoen en dan wegbrengen. De volgende keer pak je een doos en ren je door het huis om 27 dingen te vinden die je kan weggeven. Dingen die je dubbel hebt bijvoorbeeld.

Lees ook mijn blog over minimalisme als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp.

Dag 7: Leg je kleren klaar

Het is altijd fijn om je toekomstige jij een handje te helpen. Maak er daarom een gewoonte van om ’s avonds alvast je kleren uit te kiezen voor de volgende dag en deze klaar te leggen. Voor de volledigheid kun je eerst nog even naar het weerbericht kijken of die korte broek wel zo’n goed idee is.

De eerste week is nu voorbij. Je routine ziet er dan zo uit:

Ik hoop dat het allemaal lukt! En zo niet? morgen is er weer een nieuwe dag. Gemiddeld kan het wel wel even duren voordat een nieuwe gewoonte in je systeem zit. Sommige gewoontes zijn eenvoudiger en maak je als vanzelf in 21 dagen, andere zijn lastiger en heb je na 84 dagen misschien nog niet in je routine. Kleine doelen stellen (babystapjes) en veel herhalen helpt. De aanhouder wint! 🙂

Kom vooral volgende week terug voor Fly Lady babystapjes van week 2. 🙂

Update: De Fly Lady-methode: routines | week 2

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.