Inspiratie

De Fly Lady-methode: routines | week 2

5 augustus 2020
fly lady was

De Fly Lady Methode is bedoeld om je huishouden spik & span te krijgen, maar wel met gemak. Fly Lady gaat uit van een aantal babystapjes om gewoontes aan te leren. Inmiddels hebben we zeven stappen kunnen afvinken, deze week voegen we daar nog zeven aan toe. Heb je even gemist wat de Fly Lady Methode is? In mijn vorige blog kun je lezen wat de Fly Lady Methode inhoudt en wat de eerste zeven stappen zijn.

Een samenvatting van week 1

Als je week 1 doorlopen hebt, dan heb je nu het volgende op je planning staan:

fly_lady-routine-week_1

Bij mij verlopen de bovenstaande punten inmiddels aardig. Ik heb wat moeilijk gehad met het afwassen, omdat ik daar een hekel aan heb. Nu merk ik dat het minder lang duurt dan dat ik in mijn hoofd heb. De drempel is dus hoger dan de daadwerkelijke taak. Soms sla ik het nog wel eens over, maar daar ga ik niet wakker van liggen. Gelukkig doet Arne ook af en toe de afwas, dat scheelt. Mijn kleren klaarleggen vergeet ik altijd trouwens, gelukkig is mijn kast heel efficiënt ingericht waardoor ik nooit lang hoef na te denken. Sla je de komende week per ongeluk een paar dingen over? Weet dan dat ik ook niet alles perfect doe elke dag.

Week 2

De stappen van week 1 blijven vanaf nu in je dagelijkse routine. We voegen er deze week een paar kleine dingen aan toe.

 De dagen kun je uitklappen voor de volledige tekst. 

Dag 8: Bed opmaken

Het eerste wat ik doe wanneer ik ’s ochtends uit mijn bed stap? Mijn bed opmaken. Vroeger moest ik dit altijd al doen van mijn moeder, dus het gaat automatisch bij mij.
Je bed opmaken heeft verschillende voordelen. Zo word je gelijk actief in de ochtend en ben je daardoor gedurende de dag ook productiever. Daarnaast kruip je ook niet zo snel overdag in bed en je slaapkamer ziet er ook minder chaotisch uit. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Dus als je dit nog niet deed, voeg het absoluut toe aan je routine om de voordelen zelf te ervaren. 

Tip: maak het niet te moeilijk voor jezelf. Bij mij is het bed opmaken gewoon de deken omslaan en soms een kussen van de grond rapen. Als je los wil gaan met sierkussens en een bedsprei, doe vooral je ding. Ziet er hartstikke leuk uit! Kost alleen wel wat meer tijd.  

Dag 9: Digitaal opruimen

Neem een uurtje om je digitale leven op te schonen. Heb jij ook zoveel ongeopende mailtjes in je inbox? Ik had op een gegeven moment 3.000 mailtjes waar ik nooit naar omkeek. Nu verdeel ik alles in mapjes en ga ik wekelijks even door mijn mailbox om dingen te verwijderen. 
Wanneer je mail in orde is kun je verder gaan met andere zaken op je computer. Je documenten, programma’s, misschien eens naar je foto’s kijken of op Social Media. Je hoeft natuurlijk niet alles tegelijk te doen. 
Neem bijvoorbeeld één keer per maand een uurtje om wat dingen op te schonen.

Tip: Denk ook gelijk na over hoe je dit beter kunt organiseren. Zodat je er in de toekomst niet nog een keer mee hoeft te worstelen. 
Ik heb bijvoorbeeld aangehouden om mij gelijk uit te schrijven voor nieuwsbrieven die ik toch niet lees, zo krijg ik niet weer een stapel ongelezen mails. Daarnaast heb ik ook een spam-mailadres. Hier kijk ik één keer per jaar op. 

Dag 10: Missie van de dag

Hoe gaat het met je routines? Hou vol! We zijn alweer aangekomen bij dag 10. In het begin kan het veel lijken, maar het zijn juist deze kleine dingetjes die het uiteindelijk makkelijker maken. 

Voor dag 10 hoef je gelukkig niet iets extra’s toe te voegen aan je routine. We hebben op dag 6 een opruimkwartiertje ingevoerd. Of een kwartiertje per dag om te ontspullen. Dit kwartiertje gaan we iets gerichter aanpakken door er een (dagelijks) doel aan te koppelen.

Kies voor deze week een kamer uit die het hardst aan opruimen toe is. Dat kan bijvoorbeeld de woonkamer zijn. Gedurende de week richt je je alleen op deze zone. Elke dag bedenk je een missie in de betreffende ruimte of kijk je op de website van Flylady om de missie van de dag te bekijken. Dit voer je uit in je opruimkwartiertje. 

De FlyLady is op het moment van schrijven met de woonkamer aan de slag en heeft daarbij de volgende dag-missies bedacht:
– Maak in 5 minuten een verzamelplek in je woonkamer goed schoon; 
– Neem 5 minuten om 5 objecten af te stoffen;
– Duik 5 minuten in je banken en stoelen om naar schatten te zoeken (wat je daar soms allemaal kunt vinden: pennen, muntjes, sokken, chips);
– Stofzuig de vloer in de woonkamer grondig, ook in de hoekjes en onder de meubels;
– In een kwartiertje ruim je alle opgestapelde zooi in de woonkamer op. Het kan zijn dat je nog een stapel papierwerk hebt liggen, of dat je zo’n rommel-laatje hebt waar je altijd alles in gooit. 

FlyLady doet aan zone cleaning (elke week een andere zone schoonmaken), dat werkt heel fijn. Op haar website zie je dit ook terug in de dagelijkse missie. Zone cleaning is een heel project op zich, dus wanneer je nieuw bent met het systeem zou ik dat eerst even achterwegen laten en je richten op de ruimte die je zelf had uitgekozen. Met deze nieuwe toevoeging werken we al een beetje toe naar zone cleaning. Ik kom na week 4 uitgebreid op terug! 

Dag 11: Check dagelijks je agenda

De volgende dag is alweer aangebroken. Vandaag gaan we aan de slag met de plek waar al je afspraken samen komen. Je agenda. Schrijf je nog niet al je afspraken op? Begin daar dan vandaag mee. 
Heb je al je afspraken overal op losse briefjes rondslingeren? Bundel het! Zorg ervoor dat je agenda op een vaste plek ligt. Wanneer je een digitale agenda hebt, is dat ook oké natuurlijk. 
Prik vervolgens een moment op de dag dat je ook daadwerkelijk gaat kijken naar je plannen. Ik doe dit altijd twee keer per dag, ’s ochtends wanneer ik aan het ontbijten ben en ’s avonds wanneer ik de volgende dag aan het voorbereiden ben (lunch maken, kleren klaarleggen). 
Een kleine moeite en het zorgt ervoor dat je nooit iets vergeet. 

Dag 12: Werk de was bij

Ik had voorheen totaal geen structuur in het doen van de was. Soms wanneer ik in het weekend vrij was, draaide ik meerdere wassen achter elkaar om de uitpuilende wasmand weer toonbaar te maken. In de winter was dit steevast een probleem. We hadden geen droger en soms duurde het erg lang voordat een wasje droog was. Op een gegeven moment heb je niet meer voldoende ruimte om een volgende was op te hangen en dan stapelt de was zich weer op gedurende de week. Ik werd er zo gefrustreerd van, er leek geen einde aan te komen. Nu ik de tip van FlyLady gebruik om twee maal per dag de was bij te werken, kijk ik regelmatig naar de bodem van de wasmand (yes!). Ik moet toegeven dat het ook wel scheelt dat we nu een droger hebben. 

Het plan is dus om twee maal per dag kort iets te doen met de was. Voeg dit vanaf vandaag toe aan je routine.
Vaak doe ik ’s ochtends een wasje in de wasmachine en hang ik dat ’s middags op, of ruim ik het op. Wij zijn met z’n tweeën, dus elke dag een wasje draaien is niet nodig. Wanneer je twee keer per dag kijkt of je nog iets kunt doen met de was (bijv. opruimen of strijken), dan blijf je er controle overhouden. Voor mij werkt het heel goed. 

Dag 13: Bedtijd routine

Vandaag niet een huishoudelijke taak, maar wel een belangrijke. Je moet namelijk goed voor jezelf zorgen, voordat je voor andere dingen kunt zorgen. Voldoende slaap krijgen is daarin heel belangrijk. 
Het beste werkt om een vast ritme aan te houden. Kies daarom vandaag een bedtijd uit. Voor mij is dit 23.00 uur op het moment. 

Om extra goed te slapen kun je een vaste bedtijd-routine aanhouden.  Je maakt jezelf dan mentaal klaar om te gaan slapen. Dit kan een half uurtje of uurtje zijn voor je wenselijke bedtijd. Neem bijvoorbeeld een warme kop kruidenthee, een bad of douche. Verzorg je gezicht en je huid, poets je tanden en lees nog wat in bed. 
Bedenk hoe jij graag zou willen dat je bedtijd-routine eruit ziet en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Probeer uit wat het beste werkt voor jou. 

Dag 14: Swish & Swipe

De laatste dag van week 2 is alweer aangebroken. We zijn nu al op de helft van de routines. Maak je geen zorgen, want er komt niet een dubbele hoeveelheid aan dingen bij per dag. We hebben bijna alle dagelijkse dingen op een rijtje. De volgende twee weken zullen vooral gaan om wekelijks terugkerende dingen en zorgen voor jezelf. Niet te veel huishoudelijke klussen. 

Vandaag, dag 14, is er nog wel één om aan je routine toe te voegen. “Swish & Swipe”. Ik kon geen gevatte vertaling bedenken, dus ik houd het bij de originele naam. Elke dag maak je even vlug (à 30 seconden) de toilet schoon. Je haalt even de borstel er doorheen en een doekje over de wasbak en wc. Zo houd je grip op de bacteriën die daar ontstaan en hoef je nooit bang te zijn voor onverwachte visite. 
Mijn Swish & Swipe is iets uitgebreider, kost een minuutje per dag. De badkamer en wc zitten bij ons in dezelfde ruimte & als ik toch bezig ben.. Het ziet er als volgt uit: een doekje over de deurklinken, plankje boven de wastafel, de wasbak en het bad. Daarna de wc schrobben en de doekje erlangs halen. 

Wanneer je week 1 en week 2 samenvoegt dan zien je routines er zo uit:

Je kunt hier natuurlijk in schuiven hoe het jou het beste uitkomt. Ik doe de meeste dingen aan het einde van de dag, omdat ik dan meer tijd heb. Met het bovenstaande lijstje ben ik ’s ochtends ongeveer een kwartiertje bezig en later op de dag wat langer, ongeveer 40 minuten. Daarin heb ik trouwens mijn bedtijd-routine (á 30 minuten) niet meegenomen.

De blog van week 1 vind je hier:
Fly Lady Routine | Grip op je huishouden in 4 weken
De blog van de volgende week vind je hier:
De Fly Lady-methode: routines | week 3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.