Inspiratie

De Fly Lady-methode: routines | week 3

15 augustus 2020
huishouden_fly-lady

Een nieuwe week, nieuwe kansen. Beginnen sommige dingen al meer in je systeem te komen? Bij mij wel, al zijn er ook dingen die wat lastig blijven. Geen punt natuurlijk, het hoeft niet allemaal perfect. Met deze warme dagen heeft mijn schoonmaaksysteem ook even stil gelegen, maar nu het weer iets koeler is, is het weer beter te doen allemaal.

Een samenvatting van week 2

Als je week 1 en 2 doorlopen hebt, dan heb je nu het volgende op je planning staan:

Het is al een flinke lijst, maar veel dingen kosten maar een paar minuten. Zo is het echt wel vol te houden. Soms is het niet eens nodig om alles te doen, neem nou het punt van de was doen. Af en toe is er zo’n dag dat ik alleen maar even in de wasmand hoef te gluren en dan blijkt dat ik niets hoef te doen. Dan kan ik direct twee dingen afstrepen.

Week 3

De stappen van week 1 en 2 blijven vanaf nu in je dagelijkse routine. We voegen er deze week een paar kleine dingen aan toe.

 De dagen kun je uitklappen voor de volledige tekst. 

Dag 15: Een vertrekbasis maken

Op de eerste dag in deze week gaan we wat orde in de chaos creëren. Dan vooral de ochtend-chaos. Kies een plek uit in je huis als vertrekbasis. Hier verzamel je alles om snel te kunnen vertrekken (wanneer je naar je werk gaat).
Denk bijvoorbeeld aan een plek in de hal, waar je jas en schoenen al liggen. Daar kun je dan alvast je tas met benodigde spullen neerleggen. Misschien is het ook mogelijk om daarbij een plekje te maken voor je sleutels en je telefoon. Als het lukt, is het fijn om dit op één plek te doen, dat scheelt tijd. Kijk vooral naar wat het beste werkt voor jou. Ik heb het wel op verschillende plekken liggen, maar alles heeft een vaste plek. Zo hoef ik dus nooit te zoeken en kan ik zo vertrekken.

Dag 16: Wat eten we vanavond?

Wanneer je net als ik vaak hangry wordt wanneer het avondeten nadert, dan is het handig dat je al weet wat je gaat eten. Zo voorkom je dat je weer pizza gaat bestellen, of nog in de winkel staat te bedenken wat het wordt. Mijn winkelmandje is altijd een stuk voller wanneer ik trek heb en boodschappen ga doen. Zelf werk ik met een weekmenu, dat vind ik prettig want dan kan ik de boodschappen in één keer doen. Als je het liever per dag bekijkt, dan is dat natuurlijk ook helemaal goed.

De tip van vandaag, als aanvulling op de dagelijkse routine, plan een momentje in (ruim) voor het avondeten om na te denken over wat je gaat eten. Je kunt dan bedenken wat je gaat maken en een boodschappenlijstje maken. Soms moet ik van te voren nog bonen weken of iets uit de vriezer halen. Dat doe ik ook op zo’n moment. Ik kijk zelf altijd vlak voor het avondeten wat ik bedacht had en ook wat ik nog moet doen voor de volgende dag (bijv. bonen weken). Daarnaast kijk ik ’s ochtends nog even snel of ik nog actie moet ondernemen (iets ontdooien, naar de winkel). Zeker wanneer je kinderen hebt is het fijn om dit punt toe te voegen aan je planning. Zo ben je altijd voorbereid en dat scheelt emotionele uitbarstingen, tijd en geld.

Dag 17: Anti-uitsteldag

Dit vind ik zelf een hele leuke toevoeging aan mijn weekplanning: anti-uitsteldag. Er zijn van die taken die je telkens voor je uit schuift. Soms is het zelfs zo dat het in vijf minuten gepiept is, ondertussen heeft het wel een half jaar in je hoofd rondgespookt. Dat willen we voorkomen en daarom heeft de Fly Lady anti-uitsteldag in het leven geroepen. Kies een vast moment in de week uit wanneer je de dingen gaat doen die je hebt uitgesteld. Voor mij is dat elke dinsdag. Het ligt even aan de taak, maar ik probeer maximaal een half uurtje per week hieraan te besteden.

Dag 18: Auto & tas opruimen

Je auto en tas kun je ‘afsluiten’ en daarna hoef je er niet meer naar te kijken totdat je het weer gebruikt. Perfecte plekken om te vergeten op te ruimen. Kies daarom een momentje in de week om even snel je auto & tas op te ruimen. De Fly Lady heeft dit moment standaard op vrijdag en noemt het ‘clean out day‘. Je hoeft niet de auto helemaal te wassen, maar gewoon de achtergebleven flesjes opruimen. Net als je tas, vis de verdwaalde bonnetjes eruit en je bent weer klaar voor volgende week. 

Dag 19: Plan dag

Kies een moment in de week om de komende week in te plannen. Ik doe dat altijd op zondag. Op deze dag plan je in wat je komende tijd wil gaan doen. Hou rekening met opkomende verjaardagen, afspraken, vakanties en wellicht je persoonlijke doelen. Ik maak zelf ook altijd een boodschappenlijst en eet-planning op deze dag. 

Dag 20: Tijd voor jezelf

Leuk al die ingeplande dingen hoor, maar soms vergeet je jezelf door alle drukte. Plan daarom elke dag wat tijd voor jezelf in. Om even uit te rusten, in bad te gaan, te mediteren of een boek erbij te pakken. Iets waar jij blij van wordt. Desnoods zet je het in je agenda. Want zoals ik eerder al zei: je kunt pas goed voor anderen zorgen wanneer je eerst voor jezelf hebt gezorgd. Daarnaast verdien je het (!) en ben je ook een leuker mens wanneer je wat ‘me time‘ hebt gehad.

Dag 21: Weekly Home Blessing

De ‘Weekly Home Blessing’ is een iets wat zweverige naam voor het ‘wekelijkse schoonmaakuurtje‘. Ik vind het een stuk minder bezwaarlijk klinken dan schoonmaakuurtje, dus ik ga mee met de naam van de Fly Lady. Eèn keer per week kies je een moment uit waarin je binnen een uur als een wervelwind door het huis gaat. Dus geen schoonmaak marathons meer, gewoon een uurtje knallen. Je kunt in een uur niet alles perfect schoonmaken, maar dat geeft niet. Volgende week is er weer een moment. 

Wat doe je tijdens de Weekly Home Blessing?

– Verzamel al het afval in huis en gooi het weg;

– Verschoon je bed (iedereen in huis doet zijn/haar eigen bed);

– Stof je hele huis;

– Maak (glazen) oppervlakten, spiegels en ramen vlek- en spatvrij;

– Stofzuig de vloeren; 

– Dweil de vloeren.

Zet je wekker telkens op 10 minuten en besteed maximaal 10 minuten per onderdeel. Met stofzuigen en dweilen zal je dus keuzes moeten maken. Zuig en dweil daarom voornamelijk de looppaden. Haal niet alles uit de kast om af te stoffen. Die onderdelen pakken we aan met Zone Cleaning. Waarin we ruimtes stukje bij beetje diepte-reinigen. Daar later meer over, wanneer we de routines onder controle hebben.

Wanneer je de weken samenvoegt dan ziet je routine er ongeveer zo uit:routine week 3

Je kunt hier weer in schuiven hoe het jou het beste uitkomt. De dingen onder het weekplan hoef je maar één keer per week te doen. Om de routines goed in je systeem te krijgen, is het handig om daarvoor een vaste dag uit te kiezen. 

Succes! 

De vorige blogs vind je hier:
Fly Lady Routine | Grip op je huishouden in 4 weken
De Fly Lady-methode: routines | week 2

De volgende week vind je hier:
De Fly Lady-methode: routines | week 4

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.