Inspiratie Mindstyle

De Fly Lady-methode: routines | week 4

30 augustus 2020
fly lady routines week 4

Yes, we zijn alweer in de laatste week van de routines aangekomen. Ik heb er wat langer over gedaan om dit te plaatsen, omdat ik momenteel niet zo lang achter de computer kan zitten. Daar kwam nog bij dat ik vorige week het hele stuk had uitgetypt en toen drukte ik per ongeluk op een verkeerd knopje. De tekst was toen helemaal weg, stom! Ik heb mijn les geleerd, dus ga nu elke alinea opslaan.

Een samenvatting van week 3

Natuurlijk blijven de dingen die we in de afgelopen weken deden nog van kracht. Wanneer je alle stappen gevolgd hebt, dan ziet je routine lijstje er nu zo uit:

routine week 3

Zoals ik vorige keer aangaf, is het inmiddels een grote lijst. Wel zijn het allemaal kleine puntjes, dus het hoeft niet lang te duren. Deel het vooral zo in dat het bij jouw situatie past.

Week 4

Er volgen deze week een aantal aanvullingen op de afgelopen weken.

 De dagen kun je uitklappen voor de volledige tekst. 

Dag 22: 5 minuten reddingstocht

Elke ochtend of avond plan je vijf minuutjes in om op reddingstocht te gaan, room rescue zoals Fly Lady het noemt. Je gaat snel de kamers in het om deze te ‘redden’. Kijk vlug even in een kamer en doe daar wat nodig is om het te fatsoeneren en ga verder naar de volgende kamer. Zo kan het zijn dat er weer een berg speelgoed in de woonkamer ligt die je snel opruimt (of laat je kinderen het zelf doen). Misschien ligt gereedschap op een plek waar het niet hoort, leg dat weer terug waar het hoort. Enzovoorts.

Let op, we willen niet de hele dag aan het opruimen zijn. Zet daarom je wekker op 5 minuten en stop daarna met de reddingstocht. Morgen is er weer een dag..

Dag 23: Administratie dag

Vergeet je soms om rekeningen te betalen? Of heb je altijd een stukje maand over aan het einde van je geld? Dan is deze dag een uitkomst. Plan elke week een momentje in om even met je administratie bezig te zijn. Voor mij is dit donderdagavond (want dan krijg ik loon). Soms ben ik tien minuten bezig, soms een half uur (soms ook veel langer, maar alleen omdat ik dit leuk vind). Het ligt er ook maar net aan wat voor post ik heb gekregen. Op jouw administratie dag kun je de post doornemen (en opruimen), je betalingen doen en je kasboek bijhouden. Ik doe internet aankopen vaak op dit moment. Zelf vind ik het fijn om daarna gelijk het oud papier weg te brengen, maar dit kun je natuurlijk ook gewoon in het Weekly Home Blessing uurtje doen.

Geïnteresseerd in hoe ik mijn financiën doe? Lees dan ook: Mijn financiële reis: alle methoden tot nu toe

Dag 24: Positieve gedachten

Even geen schoonmaakklusje vandaag, want het is net zo belangrijk om lekker in je vel te zitten. Anders komt er waarschijnlijk toch niets van opruimen. Focus je vandaag op positieve gedachten. Merk je dat er een negatieve gedachte in je opkomt? Probeer deze dan om te zetten in een positieve gedachte. Ik schreef eerder al eens een aantal oefeningen op, die je daarbij kunnen helpen.

Dag 25: Was opbergen

We hebben het eerder al over de was gehad. Ik hoop dat het inmiddels wat makkelijker is geworden om grip op de was te krijgen. Als je daar twee keer per dag even kort aandacht aan besteed, heb je nooit meer een uitpuilende wasmand. 

Vandaag gaan we nog een stapje verder, door ook ons opruimsysteem makkelijker te maken. Bedenk hoe je voortaan het opbergen van de was gemakkelijker kunt maken voor jezelf. Misschien moet je daarvoor wat ruimte creëren in je kledingkast. Of een mandje in de kast leggen voor je sokken. Je kunt de vouwmethode van Marie Kondo gebruiken, of je beslist om helemaal nooit meer te vouwen. Zoek naar iets dat werkt voor jou. 

Dag 26: Huishoudboek

De Fly Lady maakt gebruik van een control journal, ofwel huishoudboek. Op dag 4 heb je daar als het goed is al een plekje voor gekozen. 

Je kunt vandaag de map aanvullen met je routines. Schrijf je ochtend-, middag- en avondroutine op. Doe ze eventueel in een plastic hoesje. Je kunt dan de taken doorstrepen en weer uitvegen aan het einde van de dag. Zo kan je de bladen steeds weer opnieuw gebruiken. 

Ik heb ook allerlei andere handige dingen in mijn map verzameld. Een standaard boodschappenlijst voor de weekboodschappen, een lijst met maaltijdideeën, een lijst met periodieke schoonmaakklussen, een uitstellijst (waarvan ik vaak iets uit kies om te doen op anti-uitstel-dag). Stukje bij beetje wordt mijn huishoudmap uitgebreid met dingen die het makkelijker maken om telkens terugkerende zaken te regelen. 

Je kunt er ook aan denken om je huishoudboek zo in te richten dat andere gezinsleden hier ook mee kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met belangrijke telefoonnummers. Noteer de weekplanning er in of een maaltijdplan. Misschien kan het ook een handige leidraad worden voor de oppas. 

Dag 27: Water drinken

De Fly Lady denkt ook aan haar eigen gezondheid. Genoeg water drinken is daarvoor erg belangrijk. Misschien heb jij hier helemaal geen moeite mee. Ik vergeet zelf wel eens om genoeg te drinken. 

Het makkelijkste vind ik om taken of momenten te koppelen aan het drinken van water. Bijvoorbeeld altijd een glas water drinken wanneer je ’s ochtends opstaat. Altijd een glas water drinken nadat je de was op hebt gevouwen. Enzovoorts. 

Er zijn ook handige apps beschikbaar die je hiervoor kunt inschakelen. Dan krijg je een seintje dat het de hoogste tijd is om weer wat te gaan drinken.

Dag 28: Een weekplan maken

De laatste dag van de routines zijn aangebroken. We sluiten de vier weken af door een basisplan voor de week te maken (basic weekly plan). In de afgelopen weken zijn al een aantal zaken naar voren gekomen die je kunt gebruiken in de Basis Week Plan. Hieronder is weergegeven hoe het oorspronkelijke weekplan van de Fly Lady eruit ziet en hoe mijn weekplan eruit ziet. 

basic weekly plan fly lady weekplan

Wanneer je de weken samenvoegt dan ziet je routine er ongeveer zo uit:

week 4 fly lady babystapjes

Dit waren de babystapjes die je kunt nemen om routine te krijgen in je huishouden. Misschien is het jou in één keer gelukt om de stapjes toe te voegen aan je leven. Misschien heb je wat meer tijd daarvoor nodig, dat kan natuurlijk ook. Sommige stapjes zijn makkelijker voor mij dan andere, daarom begin ik soms gewoon weer bij dag 1 om de routines onder controle te krijgen. Af en toe laat ik het verslonzen, maar er zijn een aantal dingen die ik inmiddels echt dagelijks doe. Ga niet voor perfectie, maar neem tijd om het eigen te maken. Ik heb zeker verbetering gemerkt door de stapjes langzaam aan mijn leven toe te voegen! Ik hoop jij ook 🙂

De vorige blogs vind je hier:
Fly Lady Routine | Grip op je huishouden in 4 weken
De Fly Lady-methode: routines | week 2
De Fly Lady-methode: routines | week 3

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.