toerist-gambia-banjul-veerpont
Gambia,  Reizen

Een weekendje toerist zijn in Gambia

Banjul, Gambia

Het is vrijdagochtend en we staan om zes uur op om te vertrekken. De grote schoolbus van Lamin komt aangereden, het is iets na zeven uur. Er is genoeg ruimte in de bus, daarom kunnen we lekker ruim zitten. We vertrekken richting Banjul om de rivier over te steken met de veerpond.

Bij de rivier moeten we wachten, daarom neem ik mijn tweede ontbijtje (sanvou=brood, met gebakken ei, aardappel en ui). Tja, je weet maar nooit hoe laat we gaan lunchen want de Gambiaanse lunchtijden zijn vaak tegen 4 á 5 uur. Niels verzamelt wat geld in van ons zodat we de portiers kunnen omkopen, dit zorgt ervoor dat we met de eerst volgende boot mogen in plaats van met de boot aan het einde van de dag. We moeten binnen de poorten nog 1,5 uur wachten voordat de boot vertrekt.

De overtocht

Ik begin te lezen in een nieuw boek om de tijd te doden. Wat is zo’n  e-reader ook handig in het relaxte Afrika! Wanneer ik om me heen kijk zie ik binnen de poort nog twee grote hekken, er staan allemaal mensen achter. Ze kijken door de tralies heen in afwachting tot ze op de boot mogen. Onze grote bus mag als eerste de pond op.

Even later loop ik het dek op om het uitzicht te bekijken. Wanneer de pond bijna vol is doet een portier de hekken open waar de mensen achter staan. Alsof er een mega grote uitverkoop is komen er tientallen mensen op de veerpont afrennen om een plekje te bemachtigen. Het is echt super grappig en tegelijk bizar om te zien. De kust van Gambia ziet er tropisch uit vanaf het water, met alle palmbomen en vissersbootjes. Vanwege de warmte besluit ik om weer in de bus te gaan zitten, hiervoor moet ik twee steile trappen afklimmen en mezelf tussen alle honderden mensen doorwurmen. Net zoals wanneer je naar de wc moet in een discotheek op Koningsdag, iedereen stinkt en het is bloedheet.

Stop 1: James Island

Aan de overkant van de rivier rijden we verder naar de kade bij ‘James Island’ (slaveneiland), onze eerste toeristen-spot. We regelen een bootje om bij het eiland te komen en worden vergezelt door een Gambiaanse djembé drummer. De jongens dansen in de boot en zo hebben we een mini feestje.

sabine in gambia rivier

James Island is niet zo groot, nog maar een derde van het oorspronkelijke eiland is over, de rest is weggespoeld. Op het eiland zie je resten van oude muren van de slavenhuizen en er staan nog wat oude kanonnen. Terug bij de kade eten we rijst met vis en dan is de dag alweer bijna voorbij.

james island gambia

Stop 2: Farafenni

We besluiten om door te rijden tot ‘Farafenni’ en daar te overnachten. We kunnen slapen in de huisjes van de universiteit. Het huisje waarin ik slaap is erg mooi, ik heb een eigen slaapkamer en samen met vier meiden kan ik de woonkamer en eetkamer gebruiken. De douche is lauwwarm, wat een luxe vergeleken met Brikama! En dat alles voor nog geen tientje!

Een deken hebben ze hier niet dus ik slaap vannacht lekker onder mijn sarong. Waar dat ding allemaal wel niet goed voor is: jurk, strandlaken, rok, sjaal, deken …

toeringbus gambia

De tweede toeristen dag..

Om 1 uur ’s nachts gaat de stroom uit en zal niet meer aangaan tot 8 uur ’s ochtends. Daarom loop ik de hele ochtend met mijn zaklampje rond , zodat ik om 7 uur weer klaar kan zijn om te vertrekken. Het beloofd een drukke dag te worden.

Stop 1: Stone Circles

Als eerste rijden we naar de ‘Stone Circels’. Eigenlijk is het niets meer dan dat de naam zegt. Een paar grote stenen die in cirkels staan. Het leuke aan de Stone Circles is dat er een hele mysterie achter zit. Niemand weet namelijk hoe de stenen daar terecht zijn gekomen, plus Gambia is niet de enige plek waar de Stone Circles voorkomen. Je ziet ze ook in Europa en Amerika bijvoorbeeld. Wat ze wel weten is dat er ook mensen onder de stenen begraven werden. Het is interessant om over dit mysterie na te denken.

stone circles gambia

Stop 2: Baboon Island

Iedereen wil snel door naar de volgende attractie om nog een duik te kunnen nemen in het zwembad bij de logde vanavond. Daarom gaan we snel door naar ‘Baboon Island’. Lekker, weer een boottochtje! We varen richting het Baboon Island waar we hopen om bavianen te zien en misschien een nijlpaard. Het is een heerlijk tochtje door de rivier, ik zie mooie bomen met witte reigers erin en geniet volop van de natuur. In de buurt van het eiland zijn we allemaal heel stil in de hoop dat er dan misschien een aap tevoorschijn komt. Wachten, wachten, wachten.. maar geen aap te zien. Met een kleine teleurstelling varen we weer terug naar de oever waar wij de toerist uithangen en de Gambiaanse vrouwen doodnormaal hun kleren in het water aan het wassen zijn.

baboon island gambia
gambiaanse vrouwen wassen in de rivier

Stop 3: George Town

Onze laatste activiteit van vandaag is het plaatsje ‘Janjanburra’ (George Town). Dit is een oude stad waar vroeger veel slavernij heeft geheerst. Er is een slavenkleder en resten van een slavenhuis die je kunt bekijken en er is ook nog de ‘freedom tree’. Ze zeggen dat de mensen die het lukte deze boom aan te raken verlost waren van de slavernij. Ook is er een oude kerk en school te zien in dit stadje. Het is een leuk en bijzonder stadje om door heen te lopen.

janjanburra-george-town

Stop 4: Tendaba Camp

Vanuit George Town rijden we door naar Tendaba Camp, het verblijf voor die avond. Iedereen heeft z’n bikini paraat, maar wanneer we een blik werpen op het zwembad zien we dat het water helemaal groen is. Dat wordt niet zwemmen dus!
Elk tweetal van onze groep krijgt een kamer sleutel. Ik ben de enige eenling dus dat betekend dat ik een kamer voor mezelf krijg. Er was nog de keuze om een matras bij Lotte en Rosa op de kamer te leggen, maar ik vind het eigenlijk wel lekker zo’n hele kamer voor mezelf. In de avond geniet ik van mijn privacy en laad ik me op voor de laatste dag van ons weekend.

tendaba camp gambia

De laatste dag..

Onze dag is eigenlijk gepland voor de terug reis. Maar het leek ons wel leuk om in een dorpje te kijken. Daarom wandelen we onder begeleiding van Mr. Tamba door een dorpje heen die in de heuvels ligt. Vrijwel direct komen er allemaal kinderen die met ons mee willen lopen. Met een grote groep kinderen lopen we verder en hier nemen we een kijkje bij een lokaal schooltje. Daarna lopen we richting het water en spelen we met de kinderen voor we naar huis gaan. Het is super leuk om te zien hoe de mensen hier wonen, dit is eigenlijk veel leuker dan de toeristische attracties.

tendaba dorp gambia
tendaba school

Na de wandeling besluiten we om nog even te kijken bij ‘Kiang west national park’, dit is vlak in de buurt van het Tendaba camp. We rijden dwars door het bos heen met onze bus en komen uit bij een waterplas. Nouja waterplas, er is geen water te zien want de plas is helemaal opgedroogd. Onze hele groep gaat op Baboon jacht en eindelijk maar toch zien we ze!  Dit is een mooie afsluiting van ons weekend.

kiang west national park gambia

Wil je nog meer lezen over Gambia? Lees ook mijn blog: 10 dingen die leuk zijn aan Gambia.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.